Pomažemo privredi da raste i ostvari profitabilnost u skladu sa ESG standardima
Dve godine od najveće bankarske integracije na srpskom tržištu, ali i dalje u ambijentu dinamičnih i čestih promena, velike konsolidacije i ukrupnjavanja bankarskog sektora, OTP banka Srbija uspela je da održi lidersku poziciju i da ostane najveći kreditor privrede i stanovništva. Kao prvi izbor velikog dela privrede, mnogi se pitaju šta je to po čemu se OTP razlikuje od konkurencije. Ako pitate Mariju Popović, članicu Izvršnog odbora ove banke zaduženu za poslove sa privredom kao i predsednicu Upravnog odbora OTP Leasinga, reći će vam da je to – partnerski pristup. „Naš najveći kapital jesu naši ljudi, zaposleni koji su spremni da pomeraju granice, agilni pristup koji negujemo i tendencija da našim klijentima budemo partneri i savetnici, a ne samo banka koja odobrava kredit ili pruža određeni servis. Težimo da im pomognemo da unaprede svoje poslovanje i ostvare bolje rezultate“, kaže Marija na početku našeg razgovora.
CorD: U bankarstvu ste duže od 20 godina tokom kojih ste stekli ogromno iskustvo u radu sa klijentima, ali se i dalje trudite da svaki dan naučite nešto novo. I dalje uživate u svakom novom projektu i izazovu?
MP: Industrija u kojoj radim, protivno svim zabludama, vrlo je stimulativna, uzbudljiva i verovatno mnogima neočekivano – kreativna. I dalje sa velikom entuzijazmom dočekujem svaki novi projekat koji je prilika za rast i razvoj, kako moj lični, tako i mog tima. Mogućnost konstantnog učenja, stvaranja novih kontakata i produbljivanja postojećih, saradnja sa ljudima, implementacija inovativnih rešenja doprinose nesmanjenom zadovoljstvu sa kojim svaki dan dolazim na posao. Srećna sam što sam dobro izabrala svoj poslovni put i što imam priliku da uživam u svakodnevnim poslovnim izazovima. Biti deo uspešnog tima i saradnja sa divnim ljudima je najlepše što naš posao nudi. Sa svakog sastanka izađem sa nekim novim iskustvom i saznanjem i to je najveća motivacija.
CorD: Uprkos izazovima, ovo je bila uspešna godina? Kakva su Vam predviđanja za narednu godinu?
MP: Očekujemo da će se nastaviti sa postepenom stabilizacijom inflacije uz stabilan kurs dinara, što će uz visoko likvidan i profitabilan bankarski sektor omogućiti bankama da dodatno podrže klijente iz segmenta privrede. Naš cilj je da i dalje budemo oslonac rasta i stabilnosti klijentima privrede.
Kao članica OTP grupe, i deo velike evropske bankarske porodice posvećeni smo zelenoj tranziciji i nastojaćemo da i u toj oblasti proširimo svoje delovanje i edukujemo klijente. Bitno je da kompanije što pre usvoje zelene načine poslovanja i da razumeju kakvu perspektivu im to nudi ka evropskom tržištu. ESG investicije dostižu rekordne nivoe u svetskim okvirima, a kao banka tu smo da ih podržimo da zajedno pređemo put ka održivijem poslovanju.
Sa druge strane, strateški podržavamo razvoj start-up zajednice i podstičemo napredak inovacionog ekosistema, što se najbolje vidi u činjenici da smo nedavno pokrenuli jedinstveni program OTP Connect. OTP Connect kao mesto povezivanja inovatora i naše banke predstavlja otvorenu platformu i poligon za zajednički rast i razvoj. Kroz ovu platformu spajamo banku, kao tradicionalnu poslovnu organizaciju sa startapima kao generatorima novih i tehnološki naprednih rešenja. Posebno se radujem da vidim kakva rešenja za segment korporativnog bankarstva će ovaj program da izrodi.
Takođe, očekujem sve veću diskusiju o ulozi banaka u održavanju privrede likvidnom, samim tim faktoring i obrnuti-faktoring biće i dalje oblasti u koje će banke ulagati tehnološke i ekspertske resurse. OTP banka zahvaljujući kompletnoj ponudi svih vrsta faktoring proizvoda nastojaće da proširi svoj portfolio i osnaži saradnju malih i velikih preduzeća.
CorD: Pomenuli ste, da na našem tržištu banke imaju manje više sličnu ponudu, usluge, kamate i način rada, a da razliku prave ljudi. Dobar tim posvećenih ljudi ništa neće moći da zameni čak ni kada AI bude zastupljenija no danas?
MP: Naravno da neće, jer je veštačka inteligencija već stigla u banke i to nije ugrozilo radna mesta ljudi niti u jednom trenutku. Veštačka inteligencija će zapravo samo „pogurati“ ljude da se pomere od visoko operativnih i servisnih zadataka i da se fokusiraju na konsultantske, strateške i analitičarske poslove. Veštačka inteligencija je tu, pre svega da poveže bankarstvo i tehnologiju. Njena namena je da brže i jednostavnije sakuplja i obrađuje podatke, optimizuje procese i na taj način uštedi vreme koje ćemo iskoristi da radimo na kreiranju i implementaciji novih usluga.
CorD: Rado ističete da ste imali odlične mentore koji su Vam davali šanse i prostor da se razvijate. Da li sada i Vi negujete takav pristup u radu s mladim kolegama? Ima li razlike između žena i muškaraca mentora?
MP: Da, imala sam tu sreću da sam tokom karijere imala različite mentore i od svakog od njih sam naučila nešto novo. Činjenica da su drugačiji za mene je bila velika prednost, jer sam uspela da se prilagodim i naučim dosta o različitim stilovima vođenja ljudi i rešavanju problema. Danas se trudim da puno radim sa svojim kolegama i da svi zajedno rastemo zajedno sa organizacijom u kojoj radimo. Spremnost da otvoreno razgovaramo, delimo iskustva i primama kritiku je nešto na čemu najviše radimo. Ono što me dodatno inspiriše je dolazak nove generacije na tržište, njihova energija i način razmišljanja koji oni donose. Kroz svoje proizvode i programe finansijske edukacije mi se već trudimo da mlade ljude dodatno osnažimo da u odraslo doba uđu dovoljno finansijski obrazovani i zaista jedva čekam promene u kulturi i načinu vođenja ljudi i projekata koje će oni, nesporno, uneti. Change management je velika tema u našoj kompaniji, uslovljena delimično i dolaskom te generacije Z, rođene i odrasle u digitalno doba.
CorD: Vaša banka se ističe i svojim CSR aktivnostima koje sprovodite u cilju unapređenja različitih oblasti društva. Možete li da izdvojite neke donacije ili akcije poput saradnje sa izdavačkom kućom „Booka“?
MP: Upravo ovakve aktivnosti koje su deo naše korporativne strategije poslovanja a ne pojedinačne, izolovane akcije, čine da dodatno uživam u poslu koji radim. OTP banka svoje poslovanje vidi mnogo šire od dobrih finansijski rezultata, uvećanja aktive i broja klijenta, i svojim istinskim uspehom podjednako smatra pozitivnu promenu u društvu koju podstiče CSR aktivnostima. Da, konkurs koji realizujemo sa izdavačkom kućom Booka za najbolji neobjavljeni roman godine doneo je neke od najautentičnijih literarnih potpisa našoj književnoj sceni za samo dve godine. Ništa manje nismo ponosni ni na sada već tradicionalne kanale podrške koje razvijamo svojim partnerstvima u kulturi, sportu i kroz rad sa društveno marginalizovanim grupama. Posebno ističemo pionirski korak koji smo napravili nedavno, a to je inicijativa „Zajedno do solidarnijeg društva“. Želimo da naše poslovanje bude priznato i vredno poštovanja ne samo zbog finansijskih brojki na kraju godine, već i zbog onih ljudskih, koje spasavaju i menjaju živote. Zato smo nedavno sa našim partnerima iz Srpskog filantropskog foruma i Fondacije Trag pristupili izradi jedinstvenog Registra organizacija civilnog društva koje će OTP banka osloboditi od provizija prilikom uplata humanitarnih donacija na njihove namenske račune. Poslovanje sa svrhom i društvenim uticajem je ono što mora biti imperativ današnjice.