Kao lider u kreditiranju privrede i stanovništva OTP banka ima za cilj da izgradi održivu budućnost
„Svojim prepoznatljivim pristupom kreiramo vrednost, gde se klijent stavlja u centar svega što radimo u OTP banci. Bilo da je u pitanju da se obezbedi kapital radi finansiranja rasta ili refinansiranja duga, pružamo rešenja kojima se podržava prava struktura kapitala radi ispunjavanja kratkoročnih i dugoročnih finansijskih potreba kompanija. U partnerstvu sa našim klijentima, pomažemo u pružanju čitavog spektra rešenja za ispunjavanje njihovih tekućih potreba, uključujući upravljanje likvidnošću, ali i strukturisano finansiranje. Sa našim regionalnim prisustvom u 11 zemalja, OTP Grupa pomaže klijentima da rastu na međunarodnom planu”, rekao je Predrag Mihajlović, predsednik Izvršnog odbora OTP banke Srbija za Cord Magazin.
- Prošlo je tačno godinu dana od spajanja OTP banke i Vojvođanske banke? Koji su Vaši utisci i zaključci?
Mogu da izdvojim nekoliko: integracija je prošla nesmetano bez zapostavljanja poslovnih ciljeva i dnevnog poslovanja. I dalje se sprovodi usaglašavanje različitih korporativnih kultura; ovo nije nešto što je moglo da se završi sa datumom integracije. Kulture mogu da se razlikuju, ali usredsređenost i naporan rad su podjednako bili zastupljeni u obe banke, što je za rezultat imalo ne samo veću, već i bolju i efikasniju banku. Potvrda istog su naši poslovni rezultati, kako za 2021. godinu, tako i za prvi kvartal 2022. godine. OTP banka je danas kreditor broj 1 na tržištu Srbije, i u segmentu privrede i stanovništva, i lider na tržištu faktoring, lizing i e-commerce usluga, uz rasprostranjenu mrežu od čak 170 ekspozitura u 91 gradu i 6 regiona širom zemlje. Tajna uspešnog spajanja i poslovnih rezultata leži u odličnom timskom radu naših timova iz Beograda, Novog Sada i Budimpešte. Spajanje se uglavnom odvijalo tokom pandemije u izrazito izazovnim okolnostima, što daje dodatnu vrednost našem uspehu. Iz tog razloga duboko negujemo odnos sa našim zaposlenima i među njima promovišemo vrednosti naše kompanije, jer samo ukoliko zaposleni zaista veruju u ove vrednosti i iste primenjuju u svom svakodnevnom radu, mogu da pruže najbolju uslugu našim klijentima.
- Koje poslovne rezultate biste izdvojili?
Uspeli smo da u 2021. godini, koja je van svake sumnje bila jedna od najzahtevnijih godina za bankarsko tržište, ostvarimo odlične poslovne rezultate sa prihodom od preko 228 miliona evra i visoku profitabilnost od 68 miliona evra, što je gotovo sedam puta više u odnosu na godinu ranije. Faktoring takođe beleži istorijski rezultat, gde je promet od čak 400 miliona evra učvrstio višegodišnji liderski status OTP-a u ovoj oblasti. Nastavili smo u istom pravcu i u 2022. godini i ostvarili prihod od 57,7 miliona evra, dok naša aktiva iznosi 5,78 milijardi evra, što predstavlja porast neto aktive za čak 521,8 miliona evra u odnosu na prvi kvartal 2021. godine. Kada su u pitanju krediti, OTP banka je u prvom kvartalu 2022. zabeležila ukupan iznos od skoro 4,5 milijardi evra što predstavlja porast od 13,5 odsto. Time je zadržano prvo mesto na srpskom tržištu sa učešćem od 17,5 odsto. Naši stambeni krediti u prvom kvartalu iznose milijardu evra i imaju tržišni udeo od 21,9 odsto. Veliki skok je zabeležen i u oblasti gotovinskih kredita, gde je dosegnut iznos od 1,1 milijardu evra, što predstavlja visokih 20,3 odsto tržišnog učešća. OTP Leasing je u prvom kvartalu 2022. godine zadržao lidersku poziciju na tržištu sa rastom nove produkcije od 17,4 odsto u odnosu na isti period prethodne godine i ukupnim finansiranjem od 24,4 miliona evra novih plasmana, što predstavlja 20,2 odsto tržišnog učešća u novoj produkciji. Takođe smo vrlo zadovoljni rezultatima OTP Osiguranja koje pruža usluge životnog osiguranja i ostvarenom sinergijom sa Bankom.
- Svedoci smo ukrupnjavanja bankarskog sektora i čini se da je konkurencija poprilično jaka, naročito u segmentu privrede. Po čemu je pristup OTP banke drugačiji za korporativne klijente?
Možemo reći da je potražnja za kreditima u Srbiji sve veća, a naročito i za investiciono kreditiranje, kako u sektoru stanovništva tako i privrede, što znači da banke idu u korak sa tržišnim zahtevima. Ukrupnjavane je bankama omogućilo da finansijski podrže značajno veće projekte nego što je to ranije bio slučaj. Važno je naglasiti da mogućnost banaka značajno zavisi od pristupa dugoročnim izvorima finansiranja kako bi period finansiranja bio u skladu sa ekonomskim životom same investicije.
I u segmentu poslovanja sa privredom smo nastavili da beležimo odlične rezultate u prvom kvartalu 2022. godine, gde je sa 2,4 milijardi evra zabeležen rast od 16,2 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Na taj način OTP banka ostaje na prvom mestu sa 16,6 odsto tržišnog učešća u kreditiranju privrede. Klijenti nam dolaze iz svih industrija, od preduzetnika, do malih i srednjih preduzeća i velikih domaćih i multinacionalnih kompanija. Dakle, imamo jasan pregled privrede, potreba i očekivanja kako javnih tako i poslovnih aktera. Ovo takođe znači da možemo da ispratimo njihove potrebe i obezbedimo im finansiranje velikih razmera.
Kroz koordinisane poslovne linije i dokazanu stručnost, Banka pruža čitav niz inovativnih rešenja prilagođenih potrebama klijenata kao što su tradicionalno i specijalizovano finansiranje, plaćanja, upravljanje gotovinom, pristup treasury uslugama, tržišta kapitala i finansijsko savetovanje, kao i usluge hartija od vrednosti.
Kada govorimo o uslugama globalnog transakcionog bankarstva, OTP banka ima u svojoj ponudi čitav niz usluga upravljanja gotovim novcem, čime se ispunjavaju i najzahtevniji zahtevi domaćih i međunarodnih klijenata. Od 2013. godine smo prva banka na tržištu usluga faktoringa sa najvećim tržišnim udelom i nastavili smo istim putem u 2022. godini sa rastom od preko 30% u produkciji i izloženosti prema klijentima u odnosu na isti period prošle godine. Pored standardnih proizvoda i usluga vezanih za faktoring koji su dostupni na tržištu, OTP može dodatno podržati međunarodne kompanije sa platformom za finansiranje lanca snabdevanja i međunarodnim uslugama faktoringa.
OTP je 2021. godine proglašena najboljom bankom u CEE regionu od strane Euromoney Awards for Excellence, a prestižni magazin Global Finance je nedavno proglasio OTP banku najboljom bankom za mala i srednja preduzeća i za privatno bankarstvo u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Ovim priznanjem potvrđeni su naši napori da stvorimo vodeću banku pogotovo u ovim segmentima, a dodatnu vrednost dodaje činjenica da smo nagradu dobili za rezultate postignute tokom pandemije i procesa integracije dve banke. Od osnivanja našeg poslovanja privatnog bankarstva 2004. godine, što je zapravo bila prva organizacija privatnog bankarstva u Srbiji, uspeli smo da uspešno obezbedimo svoje prisustvo u ovom segmentu, budući da nas klijenti percipiraju kao vrhunsku, verodostojnu i pouzdanu bankarsku instituciju. Danas imamo dve prostorije namenjene za privatno bankarstvo, u Beogradu i u Novom Sadu.
- Imajući u vidu da su naši čitaoci diplomate i ljudi iz međunarodnih kompanija, da li OTP banka ima neke posebne usluge ili saradnju namenjene njima?
Da, posebnu pažnju negujemo prema klijentima koji su nerezidenti u Srbiji, uključujući inostrana i diplomatska predstavništva, međunarodne kompanije i njihove zaposlene. Naša dugogodišnja i plodonosna saradnja sa ambasadama i diplomatskim predstavništvima i njihovim zaposlenima je nešto na šta smo ponosni jer zahteva posebnu stručnost naših zaposlenih u ekspoziturama i različitim odeljenjima u centrali gde imaju jedinstvenu mesto za kontakt za svakodnevno poslovanje sa Bankom.
- Čini se da OTP banka zaista jeste zelena banka?
Apsolutno, u svakom smislu. Zelena je naša boja kao i filozofija poslovanja i svakodnevnog života. Veoma sam ponosan na naš strateški fokus na zelenu tranziciju i sve aktivnosti, a naročito na rezultate ostvarene kroz Generator Zero projekat. To je jedan od naših najvažnijih i najznačajnijih projekata koji sprovodimo već godinama sa istim entuzijazmom, a sa svakim novim izdanjem ovaj projekat se bavi aktuelnim temama, što posledično donosi sve više i više inovativnih rešenja. Novim izdanjem Generator Zero projekta želeli smo da doprinesemo smanjenju karbonskog otiska, što predstavlja jedan od najvećih izazova današnjice. Cilj nam je da kao lider u kreditiranju privrede i stanovništva aktivno učestvujemo u izgradnji održive budućnosti i budemo primer društveno odgovornog poslovanja. Nedavna nagrada „Grand Prix“ za 2022. godinu za naše društveno odgovorno poslovanje je potvrda da smo na pravom putu.