SEO (akronim za Search Engine Optimization) iako rogobatno zvuči u svojoj suštini vam umnogome može pomoći u vašem poslovanju. To je proces dizajniranja, pisanja, kodiranja, programiranja i skriptovanja vašeg sajta u cilju boljeg rangiranja na pretraživačima. SEO ima zadatak da se kroz niz akcija obezbedi da sajt lakše dospe do strana Googla i drugih pretraživača za ključne reči koje smo definisali, a koje su u vezi sa sadržajem koji sajt nudi.

I ovo verujem zvuči kao definicija koju mnogi nisu stigli ni da čuju, a tek ne da primene u svoju korist.

Koliko puta ste pretraživali nešto na netu, tražeći informaciju, proizvod ili uslugu?

•Zar nije neobično da uvek na pretraživaču Google uvek dobijemo baš one linkove sajtova koji nam nude traženi pojam koji je u našoj blizini, u našem cenovnom rangu, povoljniji ili potrebniji od nekih drugih, baš nekako dobijamo odgovor koji nam je „po meri“?

•Da li ste primetili da ukoliko ukucate neki pojam na pretraživaču kad ste kod kuće ili u Novom Sadu ili negde u inostranstvu, vama ne izlazi isti ponuđeni rezultati?

Da li svakom od nas kad ukucamo isti pojam na pretraživaču izlazi istovetna lista rezultata? – NE.

Razlog tome je što se Google upravo „trudi“ da na naš upit odgovori izlistavajući baš one sajtove za koje smatra da su najrelevantniji našoj personalnoj pretrazi i mogu u najvećoj meri odgovoriti našim potrebama.

Postoje parametri i kriterijumi u vašim navikama, interesovanjima, lokaciji, načinu života, koje Google prati, te je u mogućnosti da napravi takav izbor rezultata koji je personalizovan za svakog korisnika u svakom datom momentu.

Ukoliko imamo biznis, bilo da prodajemo gume, imamo kozmetički salon ili nudimo usluge transporta, svakome je u interesu i želi da se njegov sajt svakom potencijalnom kupcu ili korisniku usluga izlista na pretraživaču među prvima i da nas Google „isporuči“ kao pravi rezultat za pretragu koja je napravljena.

Ovo može da se dogodi samo ukoliko prilagodimo naš sajt, tačnije optimizujemo ga za pretraživače. Taj proces se zove Search Engine Optimization.

Veoma veliki procenat ljudi koji nešto traže na internetu pretragu vrši pomoću pretraživača. Izbacivanjem rezultata na pretraživaču skoro 90% ljudi pregleda samo prvu ili drugu stranu rezultata pretrage. To je razlog zašto postoji SEO. Cilj je da što boljom optimizacijom postignete visok rang na pretraživačima (eng. Search Engine Results Page, SERP), a samim tim dobijate mnogo novih posetilaca, kupaca, korisnika vaših usluga.

SEO nije proces koji je jednokratan, koji je jednom urađen sasvim dovoljan da funkcioniše i da daje dobre rezultate. Iako sada imamo sajt koji je dobro organizovan i prilagođen pretraživaču, ukoliko se kontinuirano njime ne bavimo, veoma lako može da se dogodi da se status ili rang na listi rezultata pretraživača izgubi.

Kažu da prosečan čovek dnevno otključa i pogleda svoj mobilni barem 150 puta. Sve češće svi mi informacije tražimo upravo na mobilnom telefonu, pa tako na mobilnom uređaju vršimo i Google pretrage.

Google je pre nekoliko godina uveo mobile first policy, što je značilo da svako ko nije prilagodio izgled svog sajta za prikazivanje na moblnim uređajima nije više izlistavan tako velikom broju korisnika i potencijalnih klijenata na ovom pretraživaču. Žellite da se vaš sajt nađe među top rezultatima pretraga na Google, neophodno je najpre da prilagodite izgled vašeg sajta na mobilnim telefonima.

„Ja hoću da budem prvi na Google-u“

Susreo sam se nebrojeno puta sa klijentima koji izgovaraju rečenicu „Ja hoću da budem prvi na Google-u“. Svaki put bi kao odgovor usledilo moje pitanje: A šta to vas izdvaja, po čemu ste specifični, bolji, po čemu bi mogli da budete izlistani kao prvi rezultat na Google? Pravi odgovor na ovo pitanje nije: nejjeftiniji sam, najbolji sam, najkvalitetniji sam… To su odgovori koje svako a sebe može da kaže

Odgovor na ovo pitanje šta vas izdvaja od ostalih mora sadržati informaciju koja je vašem potencijalnom kupcu ili korisniku od posebne važnosti (to može biti da pružate usluge plaćanja karticom, vršite online prodaju, rezervaciju preko mobilnog…. bilo šta što kupcu ili korisniku može biti relevantno kako bi se odlučio baš za vas). Kupac/korisnik se ne mora nužno odlučiti za najjeftinije, već upravo za onog koji nudi najviše za cenu.

Najpre je neophodno da vaš proizvod/uslugu poznajete jako dobro, kao i tržišne uslove, ciljnu grupu kojoj se obraćate. na osnovu ovih parametara vi gradite strategiju kojom ćete kontinuirano kupcu/ korisniku pokazivati da je vaša usluga za njega relevantna i da dobija dodatnu vrednost ukoliko se odluči baš za vaš proizvod/uslugu, kao i da je zbog toga po relevantnim faktorima od značaja kupcu/ korisniku najbolja.

Sajtovi već dugo nisu vizit karte, na kojima postavimo proizvod i čekamo da ljudi dođu da ih kupe. Strategija koju pravite za vaš sajt mora da sadrži mudro kreiranje sadržaja kojim se daje dodatna vrednost proizvodu, a kupcu/ korisniku pokazujete da brinete za njihove potrebe i da ste stručni da proizvodom te potrebe zadovoljite.

Neophodno je da na vašem sajtu nudite pored samog proizvoda i sa tim proizvodom povezane sadržaje koji mogu biti od koristi vašem kupcu/ korisniku . Primeri: Prodajete auto gume – ukoliko je zima postavljaćete tekstove o neophodnosti guma, o brzinama koje su moguće i bezbedne za svaki zip gime, o tome kako se postavljaju lanci, zašto je potrebno leti menjati zimske gume i šta se dešava sa njima ukoliko se to ne učini… Na ovaj način content ili sadržaj sajta uveriće kupca/ korisnika da brinete o njegovim potrebama, dajete dodatno znanje, informacije od koristi i dodatnu vrednost za njihovo vreme izdvojeno za posetu vašem sajtu i novac za sam proizvod ili uslugu.

Optimizaciju možete vršiti on-page i off-page

On-page optimizacija:

Definisanje segmenata za specifičnu nišu (news, blog, homepage, user interacted page, i druge…), “Crawl friendly” struktura za lakšu obradu od strane pretraživača, istraživanje ključnih reči, optimizovanje Title, Tagova i Meta opisa, SEO konkurencija – pronalaženje prilike među rezultatima pretrage za ključne reči od značaja, keyword density – učestanost ponavljanja ključnih reči, InterlinkovanjeRich snipeti – strukturisani podaci, kreiranje dozvola i zabrana za robote pretraživača – Robots.txt, Breadcrumbs, Optimizacije brzine učitavanja stranica, Mobilna optimizacija

Off-page optimizacija:

Digital PR (odnosi sa blogerima, sajtovi za objave saopštenja, odnosi sa medijima), backlinkovanje (povezivanje sa relevantnim sajtovima), inbound linkovi (sadržaj koji privlači ogransko linkovanje – private bloggers networks), webmaster tools (Google & Bing guidelines) – Disavow tool – uklanjanje loših linkova.

A sad da se vratimo srpskom jeziku i da vam dam neke tips and tricks kako da učinite vaš sajt primamljivijim vašim korisnicima ali najpre Googlu koji bi trebalo baš vas da rangira kao najrelevantnije vašim potencijalnim kupcima/korisnicima vaših usluga.

Proces rada u cilju postizanja što boljeg rangiranja na pretraživačima pozdrazumeva primenu i implementaciju mnogobrojnih pravila koja propisuju pretraživači kako bi se sajt na prirodan način pozicionirao u pretrazi.

DA LI STE ZNALI: Kompanija Google je propisala preko 200 pravila i smernica koje svaki vebsajt mora da ispuni kako bi se dobro rangirao u pretrazi.

Rekli smo da su neke od tehnika SEO pisanje kvalitetnog i relevantnog sadržaja, analiza ključnih reči i upotreba odgovarajućih ključnih reči u tekstu (i kontekstu), građenje linkova itd.

Analiza

Jedna od osnovnih stvari kod SEO je analiza rada sajta i ponašanje korisnika, na osnovu kojih donosimo zaključke i određujemo smernice – šta je potrebno unaprediti, šta izmeniti, šta dodati, šta ukloniti:

Alat za analizu sajta – Google Analytics
Alat za analizu ključnih reči – Keyword planner
Alat za analizu backlinkova – Google Search Console

Dobra analiza je ključ za dobru optimizaciju.