Agilna transformacija je ključ liderstva

Author
Predrag Mihajlovic Predsednik Izvršnog odbora, OTP banka Srbija

Deo specijalnog godišnjeg izdanja „Guide to Foreign Investors Councile“ magazina CORD bio je naš Predrag Mihajlović, predsednik Izvršnog odbora. Ceo intervju možete da pročitate u nastavku:

  1. Spajanje OTP banke i Vojvođanske banke jedan je od najkompleksnijih projekata koji je viđen do sada na regionalnom finansijskom tržištu. Šta su najvažnija iskustva koja ste izvukli iz tog procesa i šta je ova promena donela na bankarskom tržištu Srbije?

Bankarsko tržište je bogatije za jednu veliku i snažnu banku koja želi da pomera granice, prati svoje klijente u njihovim finansijskim planovima, bude lider u inovacijama i vrhunskom korisničkom iskustvu koje pruža klijentima. Integracija nas je naučila da su pažljivo planiranje, zajednička vizija i optimizam naših zaposlenih glavni razlog što smo uspeli da ostvarimo  zacrtane ciljeve. Čitav proces je tekao paralelno sa pandemijom korona virusa, što nas je naučilo i da izazovna vremena mogu biti akcelerator velikih ideja jer nas navode da se pokrenemo, prilagodimo i unesemo promene u uobičajene tokove. Upravo zato, kako u životu tako i u poslu, agilnost predstavlja ključnu sposobnost.

  1. Da li očekujete nastavak ukrupnjavanja bankarskog sektora ili je to sada, manje-više završen proces?

Verujem da će se nastaviti konsolidacija bankarskog sektora i u Srbiji i u regionu. Nakon naše integracije, danas imamo 24 banaka u Srbiji od kojih prvih 10 banaka po veličini bilansne aktive imaju oko 80 odsto tržišnog učešća. То nam govori da postoji jasna prilika za dalju konsolidaciju u cilju veće profitabilnosti, optimizacije poslovanja i unapređenja proizvoda i usluga. Takođe, prvih 10 najvećih banaka ostvaruje 93 odsto ukupnog profita gde prinos na kapital iznosi 6.5 odsto. To znači da se svake godine povećava trend koncentracije profita i da banke koje nisu u top 10 moraju da menjaju model poslovanja, traže druge prilike ili da se povlače sa tržišta. A svedoci smo najava da će se to i desiti u narednom periodu.

  1. Bankarski sektor mnogo lakše prebrodio krizu izazvanu kovid 19, a vi ste zabeležili rezultate poslovanja koji su bili iznad očekivanih. Gde vidite mogućnost za dalji prodor na tržištu u uslovima sadašnjih veoma niskih kamata?

Banke su spremno dočekale krizu zahvaljujući adekvatnoj likvidnosti. Kada je reč o niskim kamatnim stopama, makroekonomski posmatrano, prednost je što one oslobađaju raspoloživ novac i time pospešuju dalju potrošnju i investicije. Ekonomija raste uz povećanje prihoda i profita što je rezultiralo i poboljšanim kreditnim rejtingom zemlje. Naša ambicija u OTP banci je da ostanemo lider u kreditiranju kako gotovinskih i stambenih kredita stanovništva tako i kreditiranje privrede uz posebnu pažnju na segment malih i srednjih preduzeća, kao i na finansiranje poljoprivrede. Prepoznajemo da je upravljanje tokovima novca jedan od glavnih izazova u privredi i svojim klijentima nudimo visok nivo ekspertize i iskustva. Lideri smo i u transakcionom bankarstvu uključujući faktoring poslovanje, gde zauzimamo 40 odsto tržišnog učešća i time značajno olakšavamo svakodnevno poslovanje svojih klijenata. Takođe, naši OTP Lizing i OTP Osiguranje beleže odlične poslovne rezultate i svojim ponudama prate klijente banke.

  1. Jedan ste od pionira u digitalnoj transformaciji bankarskog sektora. Da li ste zadovoljni postignutim?

Digitalna transformacija je dugotrajan I složen proces koji se zapravo nikad ne završava, jer je suština u konstantnom prilagođavanju tendencijama na tržištu i što je najvažnije potrebama korisnika. Agilna transformacija nam omogućava da postavimo ciljeve, definišemo kako ćemo ih ostvariti i budemo spremni da se nam tom putu prilagođavamo. Digitalizacija ima drugi cilj a to je promena svih procesa u cilju bržeg, lakšeg I boljeg servisiranja potreba korisnika. Radeći paralelno na digitalizaciji i agilnoj transformaciji dolazimo do digitalne transformacije i stvaranja konkurentske prednosti. A srž toga je u promeni načina razmišljanja svih aktera u organizaciji. Dosta radimo na tome u banci tako da svi organizacioni delovi pođu od osnovne premise – šta je potreba našeg korisnika. Pri promeni procesa, razvoja novih proizvoda ili unapređenja postojećih moramo da posmatramo širu sliku iz ugla klijenta, to je jedini put koji nam može obezbediti lidersku poziciju i u budućnosti. Upravo zato nam je važno da kontinuirano edukujemo zaposlene pružajući im mogućnost rada sa brojnim konsultantima i pristup savremenim tehnološkim rešenjima a naše klijente da upoznajemo sa  prednostima digitalnog bankarstva u svim sferama njihovog poslovanja sa bankom.

  1. Pored digitalizacije servisa namenjenih klijentima, u poslednje vreme veće banke i osiguravajuća društva razmišljaju ili već primenjuju  softverske robote koji se oslanjaju na  veštačku inteligenciju i mašinsko učenje. Da li je to slučaj u OTP banci?

Jedna smo od najinovativnijih banaka na tržištu gde stalno pratimo potrebe klijenata primenjujući najbolja svetska rešenja. To postižemo kroz upotrebu novih tehnologija uz dominaciju veštačke inteligencije i adekvatne upotrebe podataka.  Već sada kroz našu onlajn ekspozituru, klijentima su bankari na raspolaganju kroz opciju četa ili video poziva, kako bi im pomogli da sve svoje poslove obave bez dolaska u banku. Takođe, među prvima smo uveli i druge brojne novine koje omogućavaju kartičarsko beskontaktno plaćanje korišćenjem mobilnog telefona. Za segment malog biznisa i privrede uveli smo prošle godine e-commerce uslugu kao potpuno novi kanal prodaje za njih u vidu mogućnosti prihvatanja platnih kartica na web sajtu klijenta koja je automatizovana i dostupna 24 časa dnevno za kupce iz celog sveta. Koliko je to važno za korisnike govori podatak da je u protekle tri godine e-commerce zabeležio značajan rast od 80 odsto godišnje, a broj transakcija na internetu veći za 103 odsto u 2020. pri čemu smo u OTP banci zabeležili u 2021. do sada 3.5 miliona transakcija kroz našu e-commerce platformu. Podjednako važna je i funkcionalnost e-faktura za sve one kojima je dosta papira i žele da prave i šalju fakture elektronskim putem kroz standardni sigurnosni kanal, što su klijenti prepoznali imajući u vidu da mi na mesečnom nivou imamo preko 20.000 e-faktura.

Znamo koliki je potencijal razvoja poljoprivredne grane u Srbiji te smo za sva poljoprivredna gazdinstva omogućili potpuno novi inovativni proizvod na tržištu u vidu investicionih kredita bez hipoteke na rok do pet godina kroz softversku platformu koja obradi preko 100 zahteva u jednom satu, a vreme obrade traje oko 30 minuta po klijentu. Ova metoda se pokazala kao veoma efikasna i rezultira brzim odgovorom, što je prepoznao i Evropski investicioni fond i odobrio posebne uslove podrške za ovako značajno unapređenje u finansiranja poljoprivrede.

  1. Imate odličnu saradnju sa startapima i drugim članovima inovativnog ekosistema kroz Generator Game Changer a dugogodišnji ste sponzor OKS.  Kakve su vaše dalje ambicije na ovom planu?

Radi jačanja konkurentnosti srpskog preduzetništva, nastavljamo rad na Generatoru i upravo spremamo novo izdanje koje  je posvećeno ekologiji i održivosti čime OTP banka doprinosi i osnaživanju inovacija i domaćeg preduzetništva.

Zajedničke vrednosti i stremljenje ka zacrtanom cilju su ono što nas spaja i motiviše da podržavamo najbolje među nama. Upravo to je razlog što smo već pet olimpijskih ciklusa pouzdan partner naših olimpijaca. Zato što su prijatelji tu jedni za druge i kada je najteže, OTP banka je i u jeku pandemije bez dvoumljenja produžila partnerstvo i za naredni olimpijski ciklus i zajedno idemo ka novim uspesima i na predstojećim Letnjim igrama u Parizu 2024. godine.

0 komentara
Author
Predrag Mihajlovic Predsednik Izvršnog odbora, OTP banka Srbija

Predsednik Izvršnog odbora OTP banke Srbija, rukovodilac procesa integracije OTP banke i Vojvođanske banke, i predsednik Udruženja banaka Srbije. Prethodno je od 2017. do 2019. godine bio na poziciji Predsednika Izvršnog odobora Vojvođanske banke. Tada je istovremeno rukovodio i projektom integracije Vojvođanske banke i tadašnje OTP banke Srbija. Svoju bankarsku karijeru započeo je u AY Bank Ltd. London, kao diler na deviznom tržištu. Obavljao je funkciju specijalnog savetnika, a potom i zamenika predsednika Izvršnog odbora u Komercijalnoj banci od 2004. do 2008. godine, bio je direktor Sektora za poslove sa privredom u VTB banci, dok je u Credy banci (KBM banci) od 2010. do 2013. godine obavljao funkciju predsednika Izvršnog odbora. Takođe je i potpredsednik Foruma za odgovorno poslovanje i član Predsedništva Saveza ekonomista Srbije.

Vrati se gore